Animació a la lectura


- Activitat per a infants de 6 mesos a 3 anys Ulls Petits
- Activitats de difusió dels àlbum il·lustrats per a escoles de primaria i   secundaria, Ampas i bibliotecas: Llegint imatges
- Monogràfic: L'àlbum il·lustrat.
- Presentació de llibres per a editorials
- Assessorament a biblioteques escolars i ludoteques 
- Activitats per encàrrec








SOBRE LA LECTURA D'IMATGES I ELS LLIBRES IL·LUSTRATS
Les imatges també es llegeixen, tenen una informació simbòlicament representada, i no sempre es fàcil descodificar-les. Als instituts, un dels llibres que sempre mostro i explico es el llibre “Voces en el parque” de Anthony Browne. En arribar a la 3era veu, demano perquè els núvols, arbres i fanals tenen forma de barret. M’encanta veure les seves cares, quan desprès de girar unes fulles enrere i pensar una mica, descobreixen la forma tan subtil amb la que el il·lustrador ens està explicant com el nen viu sota la ombra de la seva mare i esta tan condicionat per la seva hiperprotecció (fet que ressona personalment a mes d’un) que veu tot el mon amb la forma del barret de la mare. A partir d’aquest moment continuen mirant el llibre amb ulls diferents i miren d’esbrinar possibles significacions de cada un dels detalls.
El llibre d’imatges, lluny de ser l’objecte sense valor que sovint es designa per “llibre infantil” pot ser una veritable obra d’art, ja que combina literatura i pintura. No estic segur de com ni quan va començar la meva dèria pels àlbums o llibres il·lustrats, però el cert es que ara tinc una petita col·lecció que es per mi com un tresor i no em canso de mostrar-la a amics i convidats. Sovint porto una maleta amb llibres al cotxe, per donar resposta al insaciable desig de lectors que tenen els meus llibres. En varies ocasions en aparèixer la maleta i començar a presentar llibres a algú, comença a apropar-se gent i finalment improvisem un racó de lectura.

El primer cop va ser a Girona, a la Rambla de la llibertat, a la primavera del 2007, i em vaig sentir tan feliç veient gent de totes les edats aturant-se espontàniament per llegir llibres al carrer, que vaig decidir que continuaria fent-ho. Ara el racó dels llibres va viatjant amb mi i pot desplegar-se en qualsevol moment. Si vols conèixer-lo pots esperar que l’atzar et faci trobar-te amb ells a qui sap quins carrers, o be cridar-me.

 “Quan el meu pare em llegia, jo em recolzava sobre ell i em tornava part del seu pit o els seus braços. I jo crec que els nens que són abraçats i asseguts a les cames, deliciosament acaronats, sempre associaran la lectura amb els cossos dels seus pares, amb l'olor dels seus pares. I això sempre et farà lector. Perquè aquest perfum, aquesta connexió sensorial dura per tota la vida” Maurice Sendak



Algunes editorials m’envien llibres per tal que les conegui i en faci difusió de les obres que m’agradin sense cap compromís. Gracies a això puc oferir més llibres als meus lectors. Un agraïment a les editorials que han col·laborat:



Material de suport d'activitats d'animació a la lectura:
Normalment  deixo diferents materials de suport de les meves activitats. Un document basic es el llistat de llibres que he fet servir. El següent document es el llistat general. Els títols estan enllaçats al catàleg de Biblioteques de la Diputació. El llistat amb les portades facilita recordar els llibres.


Llistat general de llibres il·lustrats

Per a l'activitat a biblioteques adreçada a infants, deixo aquestes 3 llistes. La primera es la selecció de llibres a presentar, les altres dues es per a incloure llibres per a 3-5 anys i per als acompanyants dels infants, per a les biblioteques que saben tenir poc poder de convocatòria a la franja 6-12 i que volen disposar de llibres per a arribar al públic assistent tot i que no sigui el convocat. Tots els títols d'aquestes 3 llistes estan continguts a la llista precedent:

1-Llista per a Lectura d'imatges: infants de 6 a 12
2-Llista per a Lectura d'imatges: Suplement infants de 3 a 5 anys
3-Llista per a Lectura d'imatges: Suplement Adults

També m’agrada facilitar apunts als assistents de les sessions formatives. Aquí us deixo uns apunts, nomes son un guió del contingut de la xerrada, estan poc o gens redactats, a alguns punts es pot entendre fàcilment a que fa referència, però alguns potser son incomprensibles per a algú que no hagi assistit a la xerrada.
 


Torbareu alguns recursos més per a l'animació a la lectura a:


Torna a: